Passem el Nadal a Betlem!

Una altra visita indispensable si viatges a Israel i Palestina és la visita a l'església de la Nativitat, on va néixer Jesús, i sí la visita coincideix amb el dia de Nadal, doncs molt millor, ja que és el dia en què es celebra el seu naixement. Una data ben assenyalada que fa la seva visita més especial encara!

el dia de Nadal vam gaudir d'una coral filipina cantant a l'església de Santa Catalina :p

Betlem és la ciutat més visitada de Palestina, situada a 8 quilòmetres de Jerusalem, i per arribar-hi s'ha de travessar el mur de la vergonya. A Betlem hi viuen uns 30.000 habitants, entre musulmans i cristians, la majoria d'aquests ortodoxos. És ciutat de peregrinació, i la majoria de llocs a visitar són sagrats, com a principal atracció l'església de la Nativitat a la plaça Manger. Nosaltres hem visitat la Nativitat i també hem aprofitat per passejar pel casc antic i el seu animat basar.

la plaça Manger el dia de Nadal, amb l'arbre i un pessebre al davant de l'Eslgésia de la Nativitat

Hem arribat a Betlem des de Jerusalem amb un bus des de l'estació d'autobusos àrab de davant la Porta de Damasc. Utilitzant els autobusos àrabs no has de parar al mur i aquests et deixen al centre de Betlem, on amb un petit passeig pel carrer Pope Paul VI et plantes al centre de la plaça Manger en un moment. Com ja hem dit, el punt imprescindible de la visita a Betlem és l'església de la Nativitat i la Gruta de la Nativitat.

A l'interior de l'Església de la Nativitat es troba l'estrella de plata que marca el lloc on va néixer Jesús segons la tradició cristiana, concretament a la Gruta de la Nativitat. La gran afluència de gent el dia de Nadal fa que hagis de passar molt ràpidament per davant l'estrella, que els monjos t'ajudin a seure i a aixecar-te, i de dos en dos vas passant per davant el punt on senyala el naixement de Jesús de Natzaret. També anomenda Basílica de la Nativitat, és l'església en actiu més antiga del món, contruïda l'any 326 d.C.

interior de la Basílica de la Nativitat

l'estrella marca el punt on es creu que va néixer Jesús

Sorprèn que hagis d'ajupir-te per entrar per la porta principal de l'església de la Nativitat, la Porta de la Humilitat. I no és per fer cap reverència, sinó perquè aquesta, que no deu fer més d'un metre d'alçada, va ser reduïda durant l'època de les croades per evitar que atacants hi entressin a cavall, i així s'ha mantingut fins a dia d'avui. I una altra curiositat és poder observar el mosaic original del segle IV a través d'unes trampilles de fusta situades a la nau central de l'església.

Una vegada vista l'estrella del naixement hem travessat la gruta de la Nativitat i a través del claustre i un passadís subterrani ens hem plantat a l'interior de l'església de Santa Catalina, on hem trobat una comunitat cristiano-filipina molt animada que portaven la seva pròpia coral. Com hem pogut comprovar durant el dia de Nadal es van celebrant cerimònies de les diferents comunitats vingudes d'arreu del món. Ens ha agradat escoltar les nadales que cantaven: "Feliz Navidad, Merry Christmas" i fins hi tot ens han encomanat les ganes de cantar! Us deixem l'enllaç del vídeo!!!

claustre de l'Església de Santa Catalina

la plaça Manger amb vistes a la Mesquita d'Omar

Una vegada feta la visita principal, ens hem deixat perdre pels carrers de Betlem fins el basar, conegut pels locals com el "Mercat Verd", on pots trobar fruita i verdura, i carn i peix.

el basar de Betlem a través del casc antic de la ciutat

fotos del basar de Betlem

No hem volgut marxar sense abans fer un laffa a un restaurant molt concurregut per locals, i és que no hi ha millor recomanació. El laffa seria el que coneixem com a dürüm.  Per cert, un dels millors dürüms que haurem menjat al viatge. I tornem cap a Jerusalem, però a diferència de l'anada, de tornada puja un soldat israelià a l'autobús i ens fa ensenyar a tots els passatgers el passaport.

esperant el nostre laffa! :p

Retornats a Jerusalem quedem amb la Maya per anar a fer un toc a casa d'uns seus amics, on coneixem en Beni, amb qui ens retrobaríem de nou el divendres següent, a la festa de Cap d'any del kibbutz Gezzer

pis compartit d'uns amics de la Maya a Jerusalem

També hagués estat prou bonic la visita a Betlem per la Missa del Gall, però estàvem cansats després de visitar el Mar Mort i vam preferir veure la missa del gall des de la Basílica de la Dormició a Jerusalem, església que es va construir on diuen que va morir la verge Maria. Aquesta experiència també va ser molt bonica, poder veure la celebració de la missa del Gall a Terra Santa malgrat no ser creients. Vam arribar-nos-hi a les 11 de la nit tot passejant a través del barri Armeni de la ciutat vella i la porta de Sió, fins el Mont Zion, on hi ha l'església i monestir que ens havien recomanat per veure la missa del Gall. Una vegada finalitzada, vam tornar a peu cap a casa, tot caminant pels solitaris i foscos carrers de la ciutat vella, semblava transportar-te a altres èpoques.

el bonic mosaic de l'absis de l'Església de la Dormició

en un moment de la Missa del Gall a la Abadia de la Dormició de la Verge Maria

I cansats després d'un dia llarg i d'haver-nos banyat al Mar Mort, ens n'anem cap a dormir!!!