L'espectacular fauna austral

3 objectius, 1 cotxe i 4 persones, aquests han estat els components que han acompanyat la nostra aventura per la Área Natural Protegida de Península Valdés. Els objectius eren evidents: balenes, pingüins, lleons i elefants marins.

la balena franca austral (Eubalaena Australis)

En Kevin, Californià viatjant pel món sense rumb, la Simone, una alemanya fent la volta al món, i nosaltres, hem decidit llogar un cotxe per recórrer la Península, certament una de les maneres més econòmiques de recórrer la zona. Han estat 180 quilòmetres des de Puerto Madryn per una carretera de rípio que en diuen ells, o sigui carretera sense asfaltar amb sorra i pedres que si et descuides et pots trobar girat del revés. Hem arribat a Caleta Valdés, amb marea alta, i allí ens hem dirigit al mirador de Punta Cantor amb tota esperança de veure les orques, la típica escena de documental, caçant lleons marins a peu de platja, però no n'hem vist ni una.

elefants marins, un mascle i una femella, tot prenent el sol a Punta Cantor

Els mascles fan uns 5 metres de llargada i pesen uns 2.700 kg i són molt més grossos que les femelles les quals fan uns 3 metres de llargada i pesen uns 900 kg.

un elefant marí masccle i el seu harem de femelles

Hem caminat pel sender que hi ha a Punta Cantor i hem pogut veure un munt d'elefants marins prenent el sol arran de platja. El punt fort, però, ha estat quan ens hem arribat a una pingüinera que hi ha a uns 7 quilòmetres al nord de Punta Cantor on hem pogut veure una colònia de 47.000 pingüins, els pingüins de Magallanes, que arriben fins aquí per criar, i just ara estan niant, fins i tot hem pogut veure alguna copulació, tenim vídeos que ho demostren. Ens hem sorprès de veure'ls de tan a prop, i si volguéssim els haguéssim pogut tocar! Ha estat increïble!!!

els elegants i curiosos pingüins de Magallanes

de ben a prop

tot festejant-se

prenent el sol

Però quan ens pensàvem que ja ho havíem vist tot, ens hem parat a Puerto Piràmides per fer l'avistament de balenes, l'activitat per excel·lència de la zona. Això ha estat un espectacle indescriptible, balenes amb les seves cries, ballenatos, passejant pel costat de la barca, un mascle jove saltant, bufant i cuatejant, les seves tres formes de comunicar-se, un grup de mascles intentant copular amb una femella, balenes saltant com a boges provocant un "ooooohhhh" ensordidor al barco... Una activitat gens econòmica però molt i molt recomanable.

l'icònica imatge de la cua d'una balena

Les balenes que hem vist són les Balenes Franco Australs, que arriben fins a aquestes aigües més càlides per criar, en aquesta època ja han criat i ja estan emigrant cap a terres preantàrtiques, on ensenyaran a menjar a les seves cries i llavors ja se'n poden anar a l'Antàrtida. Aquestes balenes solen ser aquí al setembre, que és quan tenen les cries i vénen de l'Antàrtida, ja que aquí s'hi troben tranquil·les. Aquest tipus de balenes poden arribar a pesar 45 tonelades i les seves cries creixen de 6 a 7 centímetres diaris. Realment són molt grans!!!!!!!!

la longitud promig d'un aldut és de 14 m, mascles, i 16 m, les femelles, i de pes promig unes 45 tonelades

la seqüència d'una fuetejada amb la cua d'una balena, IMPRESSIONANT!

Nosaltres, a indicació del propi tour d'avistament de balenes, hem tingut molta sort en poder veure el que vam veure aquella tarda. Malgrat tot, aquests animals es poden observar a simple vista des de la costa, en el nostre cas, el dia abans, a la pròpia platja de Puerto Madryn. Un altre punt recomenable és la Platja el Doradillo, a la qual, també amb marea alta, es poden observar gran quantitat de balenes des de, realment, molt a prop. Aquesta platja es troba a tan sols uns 19 quilòmetres al nord de Puerto Madryn, una petita excursió amb bici. :-p

i vam tenir la sort de veure'ls saltar!!!

Dels voltants de Puerto Madryn n'hem visitat Punta Loma, per arribar-hi hem llogat una bicicleta i hem pedalat 15 quilòmetres d'anada i 15 de tornada. Hem arribat a un mirador situat sobre un penya-segat d'una caleta i allà hem pogut veure una colònia de lleons marins, “lobos marinos de un solo pelo”, emprenyant-se uns amb altres, nedant, jugant, cridant... i bé, aquesta n'és la "postal"!

observant la colònia de lleons marins a Punta Loma

els més juganers aprofiten per capbussar-se!!

la resta pren el sol i el mascle es manté alerta que no n'aparegui cap altre

Hi ha altres punts on un pot anar per admirar la fauna austral, un és Punta Tombo, a 180 quilòmetres al sud de Puerto Madryn, allà hi ha una pingüinera, de milers i milers, bé, 400.000 pingüins on per un sender pots caminar per dins la reserva i de tant en tant et pots creuar amb un d'aquests animals tan enigmàtics. La idea era anar-hi, però vam quedar més que satisfets amb tot el que vam veure a Península Valdés, així que vam decidir no anar-hi, de pas ens estalviàvem trobar-nos envoltats de turistes, 360 quilòmetres i el lloguer de cotxe. També s'hi pot anar amb tour, però els preus a la Patagònia són cars. I l'altra punt d'interès és Punto Ninfa on pots baixar fins la platja i veure de ben a prop lleons i elefants marins.

com podeu veure vam poder fotografiar-los de ben a prop

i la seva curiositat inclòs quasi tocar-los!

i hem gaudit d'un dia espectacular!

Deixem les dades per si a algú li interessa, hem llogat el cotxe amb Dubrovnik rent a car (el jefe un tio molt simpàtic),  i un cotxe 5 portes ens ha costat 473 pesos/dia, amb limitació a 400 quilòmetres. L'avistament de balenes l'hem fet amb Botazzi i ens ha costat 370 pesos per persona, de fet els preus dels tours estan estandaritzats, a totes les agències cobren el mateix. Ens hem allotjat a la Casa de Tounens 65 pesos/persona/dia en habitació compartida i esmorzar inclòs, és un hostel petit, amb una família molt acollidora, molt a prop de l'estació de busos, el qual recomanem.

anem fent camí cap a la següent aventura, pròxima parada el Calafate...

6 comentaris:

1. Anònim26/10/12

M'ha encantat aquest post!!!! Quina passada!!!! pingüins, lleons marins i les balenes!!!! Les fotos increïbles!!!!
    I a més us explliqueu de nassos....què més es pot demanar??? més posts x seguir-vos de ben aprop :) jejeje
    Impresionant!!!
    Seguim disfrutant molt amb vosaltres!!!
    Un petunet

Núria i Ramon

Respostes
    1. La Patagònia és brutal!!! ;-p

Molts records,
      Txell i Xavi

Elimina
  2. Les fotos són espectaculars, pròpies del National Geographic! què grans!

ResponElimina
  3. Uau!! quines fotos, precioses!!! debieu passar uns dies increibles! pel que veiem peninsula Valdés és una parada indiscutible. I quins salts les balenes, no són com les de Nova Zelanda que només suren i es capbussen, aqui val molt més la pena anar-les a veure!
    Acabeu de disfrutar moltíssim la recta final del viatge....aquests viatges no s'haurien d'acabar mai!!
    Us anem seguint des d'aqui, 1 abraçada,
    Sara i Juanjo

Respostes
    1. Hola Sara i Juanjo,
      La veritat que vam tenir molta sort amb les balenes: jugant, saltant,... i les fotos... no cal ser gaire bo per treure unes fotos espectaculars!!
      A la recta final del nostre viatge, aprofitant fins l'últim moment!!