El Canyó de Colca i el vol del còndor

Deprés de donar-hi moltes voltes decidim fer un tour de 2 dies pel turístic Canyó de Colca, amb una profunditat d'entre 1.000 i 3.000 m i amb uns 100 quilòmetres de longitud, és el segon més profund del món després del seu veí Cotahuasi,  tot i que aquest no és tan turístic, suposem perquè es necessita un dia de viatge per pura "trocha",  tal com es refereixen els peruans a un camí de carro, sense asfaltar.

imatges del canyó de Colca amb les seves terrasses preincaiques en la seva part més ample

l'inici de la part més abrupta del canyó de Colca

Teníem previst destinar 5 dies a la regió d'Arequipa i d'aquests destinar-ne 2 o 3 a fer un trek pel canyó, però finalment ens decidim  per un tour sense trek de 2 dies, el que ens permetrà poder fer més parades durant el trajecte per observar la flora i fauna de la zona que encara no hem vist, les famoses llames, les alpaques i les vicunyes. El que no veurem són els guanacos,  ja que viuen en estat salvatge. Hem vist vicunyes i alpaques a la "Reserva Nacional Salinas y Aguada Blanca", encara que a molta distància, aquest animal és el més apreciat en diferència ja que un quilo de la seva llana es ven a 4.000 dòlars, i es necessita esquilar almenys unes 4 vicunyes per aconseguir-ne un quilo i només s'esquilen una vegada a l'any.

alpaques a la Reserva Nacional Salinas y Aguada Blanca

La diferència entre les alpaques i les llames és, bàsicament, que les primeres tenen la cua abaixada i les galtes més plenes, mentre que les llames tenen la cua aixecada i poden arribar a fer 1'80m.

De camí a Chivay fem una parada a Patahuasi, a 4.000 m, per prendre una infusió de coca i així evitar el mal d'alçada, o un triple mate, amb coca, chachacoma i muña, aquestes últimes pel mal de panxa.

mate de coca i triple mate, per combatre el mal d'alçada

La següent parada ja serà al mirador dels Volcans a la Patapampa Andina, a 4.910 m, abans de tornar a descendir a Chivay, on farem nit. De camí ens donen fulles de coca per mastegar, segons la tradició andina, s'agafen tres fulles que simbolitzen els seus déus, una pel  sapo que viu dalt de les muntanyes més altes, una pel puma el déu a la terra i una pel cóndor que domina els cels.

el mirador del volcans a la Patapampa Andina a 4.910 metres

dona cabana amb els Andes al fons

De les diferents ètnies indígenes que trobem, en distingim dues per la seva forma de vestir, les dones Cabanes amb barret estil cowboy, i les Collaguas amb barret més arrodonit, tipus heidi, o barret de copa procedents dels voltants del llac Titicaca.

venedora de pa de choclo als carrers de Chivay

collagua tot batent els cereals

Un cop a Chivay, poblet pintoresc on els hi hagi, on les dones vesteixen amb el vestuari tradicional i on la postal sempre són les muntanyes andines amb els pics nevats, ens hem arribat al mercat i a la plaça d'armes. Hem coincidit amb la celebració de Santa Carmen, on a banda de fer vàries misses, a la nit han encès un gran castell de foc després de fer una processó pels carrers. El mercat de Chivay és petit però ens ha agradat molt passar-hi unes hores, té una zona de productes bàsics i una zona de menjars i és aquí on hem pogut assaborir el famós rocoto peruà acompanyat de pastís de papas. El rocoto és un pebrot picant farcit, aquí de verdures i carn d'alpaca, als dos ens ha encantat. També hem provat diferents productes que ens han cridat l'atenció, com el pa d'ou i pa de blat de moro, tots dos ben dolcets, les alfajorras, que són galetes amb carmel a dins, i els picarones, fets d'una pasta de blat i anís que fregeixen amb oli com si fossin xurros, però que el gust recorda als nostres bunyols, i al final t'hi tiren carmel pel damunt, boníssim, un berenar molt dolç, i ja per acabar, ens vam asseure a fora al mercat a fer uns tes i parlar amb els locals que s'acostaven.

rocoto del mercat de Chivay, pebrot vermell farcit de verdures i carn d'alpaca

Hem aprofitat per parlar amb la gent i aprendre 4 paraules en quítxua, com alillenxu caxanqui, hola com estàs, cainya, adéu, imasutique, em dic... I també hem descobert que el jovent cada vegada el parla menys ja que a l'escola només ensenyen castellà.

dones a la plaça de Chivay amb diferents barrets que indiquen la seva procedència

La guindilla del pastís d'aquest tour, més que el canyó en qüetió, per naltros ha estat veure el famós vol del Còndor, i tot i que ja ens van advertir que només hi ha una 70% de probabilitats de veure'l, el còndor va sortir. I no només un, almenys en vam veure 15 i és ESPECTACULAR!!! Així que a primera hora del matí vam dirigir-nos cap a la "Cruz del Cóndor", un mirador des del qual també es pot apreciar la profunditat del canyó i des del qual es poden veure els majestuosos còndors planejant per les corrents tèrmiques.

a la part més profunda del canyó de Colca es pot observar el majestuós vol del Còndor

un Còndor que es va parar en una pedra a pocs metres del mirador de "Cruz del Cóndor"

el Còndor del Andes una de les aus voladores més grans del món, que pot assolir fins a 3'30 metres d'envergadura

preparant-se per inicar el vol
i del més gran al més petit, un colibrí aletejant a la Cruz del Cóndor

El tour de 2 dies i 1 nit l'hem contractat amb Edu Travel del Perú i ens ha costat 55 soles/pax: transport, hostal, esmorzar i guia.

A Chivay ens hem allotjat al Hostal 3 Lunas, un hostal que el porta una família molt maca i l'habitació matrimonial costa 30 soles amb esmorzar inclòs, per si algú està interessat en anar-hi per lliure el telèfon és 054-531316 i està a 2 quadres de la plaça d'armes, darrera el mercat. Molt recomanable, una família encantadora!